На сьогодні ні в кого не виникає сумнівів у тому, що неруйнівний контроль є найважливішим методом забезпечення безпеки залізничного руху загалом і залізничних перевезень зокрема. Своєчасне виявлення та усунення дефектів дає змогу підвищити експлуатаційну надійність важливих компонентів рухомого складу, що позначається на безпеці та якості такого виду транспорту. Основна особливість і безумовна перевага способів неруйнівного контролю полягає в можливості оцінки параметрів і технічних характеристик об’єкта без зупинки всіх робочих процесів, розбирання конструкцій і вирізання зразків. Всі дослідження виконуються буквально не відходячи від експлуатації. І одним із найпопулярніших методів неруйнівного контролю в залізничній сфері є магнітопорошкова дефектоскопія.
Магнітна дефектоскопія в залізничній галузі
Своєчасне виявлення дефектів і пошкоджень, що виникли внаслідок експлуатації (дефекти втомного типу) або порушень заводських технологій, у відповідальних компонентах залізничного рухомого складу дає можливість забезпечити безпеку руху, а також приносить чудовий економічний ефект.
Існує кілька методів неруйнівного контролю, які можуть використовуватися в цій сфері життєдіяльності. Зокрема, особливою популярністю користується ультразвукова методика, що ґрунтується на аналізі рівня розподілу коливань ультразвуку по елементах, що перевіряються. Такий метод нерідко використовується для перевірки залізничних рейок – він дає змогу швидко проаналізувати досить великий обсяг матеріалу. Однак для аналізу деталей рухомого складу такий метод не дуже підходить. По-перше, при використанні п’єзоелектричних перетворювачів УЗ-контроль передбачає дотримання вимог до шорсткості поверхні. По-друге, він не дає вичерпних відомостей про дефекти і не дає змоги ретельно обстежити дрібні деталі, зварні шви і сталі різних видів, особливо, виготовлені з грубозернистих матеріалів. Але з цими завданнями відмінно справляється магнітопорошкова дефектоскопія.
Порошковий контроль залізниці – це метод, який ґрунтується на властивостях магнітного поля, що притягує частинки магнітного індикатора (у складі спеціального сухого порошку, масляної або водної суспензії) до поверхневих і підповерхневих дефектів. Такий контроль дає змогу виявити недоступні для зорового і вимірювального контролю дефекти, зокрема мікротріщини, ширина розкриття яких становить лише 0,002 мм, а глибина – 0,02 мм. Йому під силу виявити волосовини, непровари та інші різноманітні дефекти, зокрема підповерхневі дефекти на глибині до 1,5 см.
Які матеріали використовуються при магнітопорошкового контролю на залізниці:
Об’єкти магнітопорошкового контролю на залізниці
Метод магнітопорошкової дефектоскопії може використовуватися для дослідження різних об’єктів на залізничному транспорті. Його використовують для діагностики:
- компонентів ударно-тягового, а також гальмівного обладнання;
- рам вагонних візків (зібраних і розібраних);
- елементів підвіски, в т.ч. шворнів;
- осей і різних типів колісних пар;
- элементів двигуна (колінчастих валів і розподільчих валів, блоків циліндрів, головок блоку циліндрів, клапанів);
- кілець буксових підшипників, ще внутрішніх кілець, які напресовані на шийки осі;
- різних болтів, пружин, стопорних пластин, а також упорних кілець;;
- відповідальних і навантажених елементів стрілочного господарства.
Магнітопорошкову дефектоскопію блока циліндрів та інших елементів залізничних об’єктів проводять у локомотивних, моторвагонних, рефрижераторних і ремонтних депо Укрзалізниці та метрополітену. До 80% елементів із феромагнітних матеріалів (металів і сплавів), що підлягають контролю, перевіряються саме таким методом. Це пояснюється високою чутливістю порошкового контролю, універсальністю, досить низькою трудомісткістю, адекватною вартістю і простотою. Також такий спосіб діагностики чудово підходить для роботи з деталями складної форми. Зокрема, якщо необхідна дефектоскопія на колінчастому валу – порошковий контроль, це один з небагатьох методів, який дасть змогу виявити мікротріщини та інші дрібні дефекти такої деталі.
Продукт Diagma для неруйнівного контролю
Diagma – це високотехнологічний матеріал для магнітопорошкового контролю, він містить дрібнодисперсні магнітні частинки, які виконують функцію індикатора – скупчуються на намагнічених об’єктах у місцях локалізації дефектів. Це дає змогу неозброєним оком оцінити цілісність матеріалів, наявність втомних пошкоджень та інших дефектів.
Матеріал Diagma дає змогу виконати порошковий контроль залізничних колій та інших компонентів залізничного транспорту з високим рівнем точності. Він виробляється в різних видах, зокрема з чорними, кольоровими або люмінесцентними дрібнодисперсними частинками. Також виробник пропонує порошок Diagma для різних видів контролю – сухого, мокрого або масляного, що розширює спектр його можливого застосування. Серед переваг цього матеріалу:
- високий рівень чутливості;
- простота застосування;
- можливість проведення на об’єктах, покритих немагнітним матеріалом (якщо їхня товщина не перевищує 40-50 мкм);
- нешкідливість;
- доступна ціна.
Таким чином, Diagma є надійним рішенням для неруйнівного тестування. Такий порошок дає змогу забезпечити безпеку рухомого складу та інфраструктури залізниці.