Магнітопорошкова дефектоскопія колісних пар
Вага лише одного залізничного вагона сягає 80 тонн. Відповідно, візок з пари колісних пар може піддаватися навантаженню, що дорівнює половині цієї ваги. При цьому під час транспортування вантажів колісні пари піддаються динамічним навантаженням, що збільшує ризик їхніх пошкоджень. Саме тому, своєчасний огляд і контроль стану таких складових вагонів відіграє неймовірно важливу роль у забезпеченні безпеки, ефективності та прибутковості залізничних перевезень. І на допомогу в цьому завданні може прийти магнітопорошкова дефектоскопія колісних пар із застосуванням порошку Diagma.
Що таке магнітопорошкова дефектоскопія колісних пар?
Метод магнітопорошкової дефектоскопії – це спосіб дослідження, який дає змогу проводити неруйнівний контроль деталей вагонів. Він дає змогу стежити за станом феромагнітних матеріалів (матеріалів, здатних намагнічуватися під впливом зовнішнього магнітного поля, а потім частково зберігати намагніченість протягом деякого часу після видалення магнітного поля).
Магнітопорошковий метод неруйнівного контролю деталей вагонів дає змогу виявити дефекти, які не видно візуально, зокрема поверхневі й підповерхневі втомні тріщини, волосовини, порушення зварних швів та інші ушкодження й вади, які згодом можуть призвести до тяжких наслідків, зокрема залізничних аварій.
Такий контроль передбачає намагнічування матеріалів і обробку їх спеціальним порошком або суспензією, у складі якої є видимі частинки. Магнітне поле не змінює свого напрямку на бездефектних ділянках. Водночас у місцях зі зниженою проникністю, де, наприклад, можуть бути несуцільності металу, деяка кількість силових ліній магнітного поля спочатку виходить назовні, а потім повертається всередину. Іншими словами – над дефектами з’являється магнітне поле, до якого притягуються магнітні частинки Diagma. І проблемні місця стають помітними неозброєним оком.
Види дефектоскопії колісних пар
Магнітна дефектоскопія колісних пар може здійснюватися двома різними способами, зокрема за допомогою:
- Сухого методу. У цьому разі на поверхню наноситься феромагнітний порошок у вигляді аерозолю або будь-яким іншим зручним способом. Частинки порошку Diagma можуть мати яскравий колір для кращої візуалізації на темних поверхнях.
- Мокрого методу. Для такої діагностики використовується суспензія феромагнітного порошку Diagma в рідині (водна або масляна суспензія). Вона наноситься на досліджувану ділянку методом поливу. Мокрий метод є більш чутливим, ніж сухий, оскільки в суспензії використовуються магнітні частинки дисперсності 2-25 мкм, а рідина додає частинкам більшої рухливості та дає змогу рівномірно наносити на відносно велику площу.
Однак оптимальний вибір методу магнітопорошкової дефектоскопії визначається в кожному конкретному випадку залежно від поставлених завдань і досліджуваних виробів.
Які продукти використовуються при магнітній дефектоскопії колісних пар в метро та на УкрЗалізниці:
Які дефекти можуть бути виявлені під час магнітопорошкової дефектоскопії?
Магнітопорошкова дефектоскопія колісних пар дає можливість виявити поверхневі дефекти, товщиною від 0,002 мм і глибиною від 0,01 мм. Також таке дослідження виявляє підповерхневі пошкодження, які знаходяться на глибині до 1,5 см. Такий метод неруйнівного контролю дає змогу виявити різноманітні тріщини (в т.ч. втомні), нерівності, дефекти зварних швів тощо.
Як часто слід проводити дефектоскопію колісних пар?
Дефектоскопія колісних пар здійснюється на вагоноремонтних депо і заводах з виробництва рухомого складу у строки, які регламентуються на законодавчому рівні, зокрема:
- при підкатці коліс у депо;
- у разі сходження вагона з рейок або потрапляння в аварію (якщо навіть колісні пари виглядають неушкодженими);
- під час техобслуговування моторних вагонів;
- після ремонту колісної пари;
- у разі відсутності або нечитабельності клейм.
Чи можуть магнітні поля вплинути на інші системи вагона?
Магнітні поля не здатні впливати на інші системи вагона, зокрема провокувати збої функцій незахищених пристроїв автоматики або впливати на механічні властивості матеріалів.